Collaborators

Ana Gabriela Macedo

anagaAna Gabriela Macedo is Professor of English Literature at Universidade do Minho, Braga, Portugal; she is Director of the Humanities Research Centre. Her main research areas are: Comparative Literature; Feminist and Gender Studies; Interarts and Visual Poetics; English Literature (Modernism and Postmodernism). Among her publications are: Género, Cultura Visual e Performance, orgs. AG Macedo e F. Rayner, (Braga: Húmus/CEHUM, 2011); Paula Rego e o Poder da Visão. ‘A minha pintura é como uma história interior’ (Lisboa: Cotovia, 2010); Narrando o Pós-moderno: Reescritas, Re-visões, Adaptações, (Braga: CEHUM, 2008); Dossier Género e Estudos Feministas in Diacrítica 22.3, org. AG Macedo, (CEHUM, 2008); Poéticas Inter-Artes/ Interart Poetics, org. Ana Gabriela Macedo and O. Grossegesse, (Braga: CEHUM, 2006); Dicionário da Crítica Feminista, eds. Ana Gabriela Macedo & Ana Luísa Amaral, (Porto: Afrontamento, 2005); Identity and Cultural Translation, eds. Ana Gabriela Macedo and Margarida Pereira, (Peter Lang: Oxford and Bern, 2005); Re-presentações do Corpo/ Re-presenting the Body, org. Ana Gabriela Macedo and O. Grossegesse, (Braga: Cehum, 2003); Género, Identidade e Desejo, org. Ana Gabriela Macedo, Lisboa: Cotovia, 2002). She is currently engaged in developing a project and book entitled Framing/Unframing, Resisting? Ways of ‘seeing differently’. Women and Gender in Contemporary art and literature.

Research Group: Intersexualities

Ana Isabel Moniz

Ana Isabel Moniz - ILCMLAna Isabel Moniz est enseignante à l’Université de Madère (Portugal) et membre du Centre d’Études Comparatistes de L’Université de Lisbonne (CEC). Elle est détentrice d’un Doctorat en Littérature Française et ses principaux domaines scientifiques de recherche portent non seulement sur la Littérature et la Culture Portugaises, mais aussi sur les aspects contemporains de la Culture et de la Littérature Françaises. Elle a fait partie des comités d’organisations de Réunions Scientifiques Internationales, notamment Viagens Cruzadas, Mapas da Cultura (Cartographies de la Culture) et le Neuvième Congrès International des Lusitanistes – Lusofonia, tempos de reciprocidades/ Lusophonie, Temps de réciprocité), tous trois ayant lieu à l’Université de Madère. Elle publie régulièrement des articles scientifiques dans des revues nationales et internationales.

Professional Category: Associated Professor

Main areas of research:

  • Comparative Literature;
  • Studies on Travel and Utopia;
  • Insularity.

Research Group: Intertransculturalities

E-mail: anamoniz@uma.pt

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0533-8636

CIÊNCIA ID: 951A-82D4-3082

LATTES: http://lattes.cnpq.br/1137885441311683

Selected publications:

  • Ana Isabel Moniz (coord.). 2020.Viagens. João dos Reis Gomes. Funchal: Imprensa Académica, Colecção Ilustres (des)conhecidos. ISBN: 978-989-54361-8-7
  • Ana Isabel Moniz, Isabel Santa Clara e Teresa Nascimento (coord.). 2019.Olhares, silêncios e imagens com palavras dentro: para Ana Margarida Falcão– Funchal: Direcção Regional da Cultura. ISBN: 978-972-648-245-1.
  • “Literatura e Insularidade – Lugar e Local, Região e Parcela: um Exemplo”, in RUA-L, Revista da Universidade de Aveiro – Letras, nº6, II série (pp. 51-61), 2019. ISSN 0870-1547.
  • “A Ilha que trago dentro de mim”, in Roberto Carneiro, Onésimo Teotónio Almeida e Artur Teodoro de Matos (org.). A Condição de Ilhéu.Lisboa: Universidade Católica Portuguesa (pp. 211-224) 2017. ISBN: 978-972-9045-39-4.
  • “Escritas do infortúnio. Livro Negro de Padre Dinisde Camilo Castelo Branco”, in Sérgio Guimarães de Sousa & João Paulo Braga (org.), Ficções do mal em Camilo Castelo Branco.Vila Nova de Famalicão: Casa de Camilo – Centro de Estudos (pp. 51-65) 2016. ISBN: 978-989-8012-36-4

Ana Margarida Godinho Fonseca

fotografia Ana FonsecaANA MARGARIDA FONSECA é mestre e doutora em Literatura Comparada pela Universidade de Lisboa. Professora adjunta no Instituto Politécnico da Guarda. Membro integrado do Centro de Estudos Comparatistas (FLUL) e membro colaborador do Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa e da Unidade para o Desenvolvimento do Interior (IPG). Para além de artigos incluídos em revistas, obras coletivas e livros de atas de âmbito nacional e internacional, é autora de Projectos de Encostar Mundos. Referencialidade e Representação na Literatura Angolana e Moçambicana dos Anos 80 (Prémio Revelação da APE – Ensaio Literário, Difel, 2002) e de Percursos da Identidade. Representações da Nação na Literatura Pós-Colonial de Língua Portuguesa (Fundação Calouste Gulbenkian /FCT, 2012). Os seus interesses de investigação centram-se nas literaturas portuguesa, angolana e moçambicana dos séculos XX e XXI, em particular no que diz respeito às questões da identidade e memória.

Email: anafonseca@ipg.pt

Research Group: Intertransculturalities

Ana Margarida Martins

anamartinsAna Margarida Dias Martins is a Portuguese native speaker with a BA from the University of Coimbra, and an MA and PhD from the University of Manchester. She is the author of Magic Stones and Flying Snakes: Gender and the Postcolonial Exotic in the Work of Paulina Chiziane and Lídia Jorge (Peter Lang, 2012), and co-editor of The Lusotropical Tempest: Postcolonial Debates in Portuguese (Bristol University Press, 2012). Ana’s research interests lie in literary postcolonial studies and feminisms in Lusophone contexts. She was part of the Irish/English team in the project New Portuguese Letters 40 Years Later. She currently serves as website liaison for the Lusophone pages (Brazilian, Portuguese, and Portuguese-speaking African) of the Centre for the Study of Contemporary Women’s Writing (CCWW), Institute of Modern Languages Research, University of London. She is also co-investigator in the project Consuming Authenticities: Time, Place and the Past in the Construction of Authentic Foods and Drinks, financed by the Arts and Humanities Research Council (AHRC). Ana taught at the universities of Manchester, Cambridge and King’s College London, before taking up a lectureship in Portuguese at the University of Exeter in September 2013.

Research Group: Intersexualities

Ângela Sarmento-D.

Ângela Sarmento - ILCMLÂngela Sarmento-D. has a degree in Portuguese and English studies from the Faculty of Letters, University of Porto. At the same Faculty, she did her Masters in Portuguese and Brazilian Studies with a dissertation on Carlos Pena Filho. During the curricular stage of her PhD, for two semesters, she attended courses at Sorbonne Nouvelle (Paris 3), where she developed work in the field of Comparative Literature and Interartistic Studies. She is currently teaching Portuguese Language and Culture at the University of Oxford. She collaborated in directing and/or acting in short films, and did translations for subtitles, namely for the film Pina Bausch: Lissabon Wuppertal Lisboa(2010, Midas Filmes) by Fernando Lopes and recently for Channel 4. She is a collaborator of ILCML (Margarida Losa’s Institute for Comparative Literature).

Professional Category: Tutor of Portuguese, Departament for Continuing Education, University of Oxford

Main areas of research:

  • Lusophone and European Literatures;
  • Literature and the Visual Arts – Cinema;
  • Interatistic and Intermedial Studies;
  • Intercultural Studies;
  • Translation.

Research Group: Intermedialities

E-mail: angela.sarmento@gmail.com

ORCID:

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

  • ‘Livro Geral’ sobre Carlos Pena Filho, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2004 [Dissertação de Mestrado em Estudos Portugueses e Brasileiros].
  • Literatura & Cinema: Ensaios, Entrevistas, Bibliografia, de Sérgio Paulo Guimarães de Sousa, Coimbra, Angelus Novus, 2003.
    Recensão publicada inAna Paula Coutinho, Ângela Sarmento, Gonçalo Vilas-Boas e Maria de Fátima Outeirinho (Org.s), Cadernos de Literatura Comparada, Nr 10/11, “Séc. XXI – Questões e Perspectivas”, Porto, Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa/ Edições Afrontamento, Dez. 2004, pp.139-143.
  • “Gilles Deleuze: letras e espírito”, recensão de L’Abécédaire de Gilles Deleuze, realizado por Pierre-André Boutang, Paris, éditions Montparnasse, 2004 [Séries de entrevistas filmadas de Claire Parnet a Gilles Deleuze. Filmadas em 1988. 1ª ed., Arte, 1995; éditions Montparnasse, 1997].
    Recensão publicada in Raquel Menezes e Hugo Langone (Org.s), revista electrónica Pequena Morte: http://www.pequenamorte.com, edição #17, rubrica “ensaios”.
  • (memória, montagem): o cinema na poesia de Herberto Helder”, [Comunicação apresentada no VI Seminário de Literaturas de Língua Portuguesa: Portugal e África: “Memória, Paisagem e Escrita”], Seminário de Literaturas de Língua Portuguesa: Portugal e África (6.:2008: Niterói, RJ) –“Memória, paisagem e escrita”, Dalva Calvão and Maria Lúcia Wiltshire de Oliveira (Org.s), Rio de Janeiro, Léo Christiano Editorial, 2009 [laser disc; ISBN 978-85-85020-77-4].
  • “João Luís Barreto Guimarães”, in “A Europa face à Europa: poetas escrevem a Europa” (2018) (ISBN 978-989-99999-1-6).

Anna M. Klobucka

Anna M. Klobucka - ILCMLAnna M. Klobucka (PhD Harvard University, 1993) is Professor of Portuguese and Women’s and Gender Studies at the University of Massachusetts Dartmouth, having previously taught at the Ohio State University (1992-94) and the University of Georgia (1994-2001). She is the author of The Portuguese Nun: Formation of a National Myth (2000; Portuguese translation 2006), O Formato Mulher: A Emergência da Autoria Feminina na Poesia Portuguesa (2009), and O Mundo Gay de António Botto (2018). She has also coedited After the Revolution: Twenty Years of Portuguese Literature 1974-1994 (with Helena Kaufman, 1997), Embodying Pessoa: Corporeality, Gender, Sexuality (with Mark Sabine, 2007; Portuguese edition 2010), and Gender, Empire and Postcolony: Luso-Afro-Brazilian Intersections (with Hilary Owen, 2014). Her most recent book project focuses on mapping cultural agency and relationality of queer-identified women on the margins of canonical Portuguese modernism. She serves as coeditor of the journals Portuguese Literary and Cultural Studies and Journal of Feminist Scholarship.

Professional Category: Associated Professor

Main areas of research:

  • Portuguese literature;
  • Modernism;
  • Feminism;
  • Queer studies.

Research Group: Intersexualities

E-mail: aklobucka@umassd.edu

ORCID: 

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

  • “Among Women: Reassessing Portuguese ‘Feminine’ Poetry of the 1920s.” Journal of Romance Studies 19:3 (2019), 389-414.
  • “Portugal’s First Queer Novel: Rediscovering Visconde de Vila-Moura’s Nova Safo (1912).” Journal of Lusophone Studies 4:1 (2019), 40-63.
  •  O Mundo Gay de António Botto. Lisboa: Sistema Solar, 2018.
  • “A propósito de Violante de Cysneiros: OrpheuNova Sapho e as poéticas e políticas de género no Modernismo português.” Estranhar Pessoa 2 (2015), 120-36.
  • Gender, Empire, and Postcolony: Luso-Afro-Brazilian Intersections. Ed. with Hilary Owen. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

Research Group: Intersexualities

Arturo Casas

Arturo Casas - ILCMLArturo Casas is an associate professor of Literary Theory and Comparative Literature, credited as a professor, at the University of Santiago de Compostela. He is a member of the homonymous group, classified as a group of excellence in the Galician University System. He founded and led the Centre for Research on Emerging Cultural Processes and Practices at the USC—which includes eight research groups in social sciences and humanities—and coordinated several publicly funded scientific projects on contemporary poetry. Since 2011, he has been the editor of the poesiagalega.orgdatabase and digital repository; and since 2016 of the tetralingual database Poetry in the public space(bd-poespublic.org/pt). His main areas of research include sociology of literature, the methodology of national and comparative literary history, Iberian studies, contemporary aesthetics and literary thought, current poetry from a sociological and political perspective, and the Galician and Spanish republican exile of 1939. He edited the poetry by Uxío Novoneyra (2010) and by Salvador García-Bodaño (in press). In 2011 he co-edited the volumes Performing Poetry: Body, Place and Rhythm in the Poetry Performanceand Resistance and Emancipation: Cultural and Poetic Practices. And in 2020, Textualidades (inter)literarias: lugares de lectura y nuevas perspectivas teórico-críticasand the third volume of the Dicionario de termos literarios (I-M) by Equipo Glifo.

Professional Category:  Associated Professor

Main areas of research:

  • Contemporary poetry and public sphere;
  • Problems and methodologies of comparative and national literary history;
  • Sociology of literature and culture.

Research Group: Intermedialities

E-mail: arturo.casas@usc.es

ORCID: 0000-0003-0353-8415

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

  • Casas, Arturo (2015).“World Poetry in a Socio-Political View”. In Liina Lukas e Katre Talviste (eds.), Taming World Literature: In honorem Jüri Talvet.Tartu: University of Tartu Press, 2015, 78-92.
  • Casas, Arturo (2017).“The Real and the Public in Recent Critical Poetry (With a Note on the Antonio Méndez Rubio’s Work)”. In Geneviève Fabry e Stéphanie Vanasten (eds.), Poésie et spaces publics. Les Lettres Romanes, 71 (3/4), 249-272.
  • Casas, Arturo (2017).“Si el poema gira a ensayo. Experiencia, diánoia  y regímenes de enunciación”. In Luis Alburquerque-García,José-Luis García Barrientos e Roberto Álvarez Escudero (eds.), Escritura y teoría en la actualidad.Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 39-51.
  • Casas, Arturo (2017).“A enunciação e o acto fotográficos perante a enunciação e o acto poéticos”. In Joana Matos Frias, Pedro Eiras e Rosa Maria Martelo (orgs.),Ofício Múltiplo: Poetas em outras artes. Porto: Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa da Universidade do Porto e Edições Afrontamento, 11-36.
  • Casas, Arturo (2019).“Iberismos, comparatismos y estudios ibéricos: ¿por qué, desde dónde, cómo y para qué?”. In Cristina Martínez Tejero e Santiago Pérez Isasi (eds.), Perspetivas críticas sobre os estudos ibéricos. Veneza: Edizioni Ca’ Foscari, 23-56.

Burghard Baltrusch

ILCMLBurghard Baltrusch is senior lecturer in Lusophone Studies, International José Saramago Chair and head of the research group BiFeGa at the University of Vigo. He is also a member of the Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa of the University of Porto. His research focusses on Fernando Pessoa, José Saramago, contemporary poetry and translation theory. He coordinated the research project, “Contemporary Poetry and Politics” (POEPOLIT, FFI2016-77584-P), and has been president of the International Association of Galician Studies. Some of his published or edited volumes are Bewußtsein und Erzählungen der Moderne im Werk Fernando Pessoas (Peter Lang, 1997), Kritisches Lexikon der Romanischen Gegenwartsliteraturen (5 vols., coed. with W.-D. Lange et al., G. Narr-Verlag, 1999), Non-Lyric Discourses in Contemporary Poetry (coed. with I. Lourido, Peter Lang, 2012), Lupe Gómez: libre e estranxeira – Estudos e traducións (Frank & Timme, 2013), “O que transformou o mundo é a necessidade e não a utopia” – Estudos sobre utopia e ficção em José Saramago (Frank & Timme, 2014). For more information, please visit https://uvigo.academia.edu/BurghardBaltrusch.

Professional Category: Senior Lecturer

Main areas of research:

  • Current Poetry;
  • Poetry and Politics;
  • Translation Theory;
  • José Saramago;
  • Fernando Pessoa.

Research Group: Intermedialities

E-mail: burg@uvigo.es

ORCID: 0000-0001-6330-4907

CIÊNCIA ID: 881C-6D98-DAD7

Selected publications:

  • “A edição crítica de Alberto Caeiro/Fernando Pessoa: elementos para um estudo da téchne heteronímica e de uma edição hermenêutica não-linear”, Hispanic Review88:2, 2020, 161-187.
  • “Poetics in Public Space: Towards a hermeneutical framing of ephemeral poetic expressions”, Cosmos and History: The Journal of Natural and Social Philosophy, 14:3, 2018, 168-195         .
  • “Sobre tradutibilidade e intradutibilidade em Walter Benjamin”, Cadernos de Tradução38:2, 2018, 32-60.
  • “Amanhã acontecido” – reflexões sobre arte e política em Alexandre O’Neill”, in Joana Meirim (ed.): E a minha festa de homenagem? Ensaios para Alexandre O’Neill, Lisboa: Tinta-da-china 2018, 121-142.
  • “Nos 30 Anos d’A Jangada de Pedra: José Saramago e a Atualidade do Discurso da “Trans-Ibericidade”, Fênix – Revista de História e Estudos Culturais 13, 2016, 1-23.

Catherine Wanda Yvonne Dumas

Catherine Dumas est professeure émérite de civilisation, langue et littérature portugaises à l’université de la Sorbonne Nouvelle-Paris 3. Elle est l’auteur d’une thèse de doctorat et d’un livre sur la romancière portugaise Agustina Bessa-Luís, Estética e Personagens (Campo das Letras, 2001). Elle s’intéresse en particulier au croisement des écrits de l’intime et du discours poétique, aux questions de genre, au dialogue entre les textes littéraires et la philosophie, à la circulation entre les arts et à la littérature-monde. Elle a publié dans des revues internationales de nombreux articles sur la littérature contemporaine portugaise, brésilienne et africaine d’expression portugaise, en privilégiant la poésie. Elle a organisé en France plusieurs événements sur les littératures et les cultures des pays de langue portugaise, la plupart dans le cadre du centre de recherches de Paris 3, le Crepal, et très souvent avec le partenariat privilégié de la Délégation en France de la Fondation Calouste Gulbenkian. Elle a traduit en français poésie, fiction, théâtre et journaux intimes de langue portugaise.

Research Group: Intermedialities and Intersexualities

Celia Pedrosa

Celia Pedrosa é pesquisadora 1 do CNPq e professora associada de Literatura Brasileira e Literatura Comparada na Universidade Federal Fluminense, onde coordena os Grupos de Pesquisa Poesia e contemporaneidade e Pensamento teórico-crítico do contemporâneo. Coordenou convênio CAPES-FCT entre a UFF e a Universidade do Porto e atualmente entre a UFF e a Universidade Tees de Febrero (Buenos Aires), integrando ainda equipe de convênio com a Universidade Nova de Lisboa. Tem publicados os livros Antonio Candido: a palavra empenhada (EdUSP/EdUFF) e Ensaios sobre poesia e contemporaneidade, além de, como organizadora, cinco coletâneas de ensaios sobre poesia e crítica contemporâneas.

Research Group: Intermedialities

Chatarina Edfeldt

Chatarina Edfeldt é Professora e Coordenadora do Departamento de Português na Universidade de Dalarna, Suécia. É membro do Grupo de Pesquisa Literatura, iIdentidades e Transculturalidades na Univ. Dalarna e do projecto “Cosmopolitan and Vernacular Dynamics in World Literature” (www.worldlit.se). É Colaboradora do Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa da Univ. do Porto (intersexualidades) e do CEMRI, na Universidade Aberta. Áreas de investigação recentes: Estudos Feministas, estudos de género e literaturas em Português; (re)pensando o “literatura-mundo” sob a perspectiva do género e das políticas de inclusão; investigar o género como categoria mediadora central na circulação, tradução e recepção estética de obras de língua portuguesa para lá das fronteiras nacionais. De entre as suas publicações, destaque-se: Uma história na História. Representações da autoria feminina na História da Literatura Portuguesa do século XX (Lisboa; Câmara do Montijo, 2006). Tendo recentemente publicado em co-organização o volume Transcultural Identity Constructions in a Changing World (Peter Lang 2016).
Research Group: Intersexualities

Claudia Maria Moreno de Oliveira Pazos Alonso

Cláudia Pazos-Alonso is Professor in Portuguese and Gender Studies, University of Oxford and a Fellow of Wadham College. Her research interests range widely across 19th and 20th century Lusophone Literature. Major book publications include Antigone Daughters? Gender, Genealogy, and the Politics of Authorship in 20th-Century Portuguese Women’s Writing(2011, with Hilary Owen), Imagens do Eu na Poesia de Florbela Espanca (1997), and co-edited volumes such as Reading Literature in Portuguese. Commentaries in Honour of Tom Earle (2013), A Companion to Portuguese Literature (2009), and Closer to the Wild Heart. Essays on Clarice Lispector (2002). Together with Fabio Mario da Silva, she is responsible for recent editions of Florbela Espanca (Estampa) and Judith Teixeira(Dom Quixote). She is completing a monograph provisionally entitled Pressing for Change: Francisca de Assis Martins Wood and nineteenth- century periodical cultural (1868-9) and modern editions of Wood’s editorials and her novel Maria Severn. She is currently Co-Director of the Masters in Women Studies at Oxford, and Vice-President of the International Association of Lusitanists.

Daniel Jonas

ILCMLDANIEL JONAS nasceu no Porto em 1973. É mestre em Teoria da Literatura pela Universidade de Lisboa com uma dissertação sobre o poeta inglês John Milton, de que resultou a tradução de Paraíso Perdido (Cotovia, 2006).
Publicou vários livros de poemas, entre os quais Os Fantasmas Inquilinos (Cotovia, 2005), Sonótono (Prémio PEN 2007; Cotovia, 2006), Passageiro Frequente (Língua Morta, 2013), Nó (Grande Prémio de Poesia Teixeira de Pascoaes; Assírio & Alvim, 2014), Bisonte (Assírio & Alvim, 2016) e Canícula (Língua Morta, 2017). Para o Teatro Bruto escreveu Nenhures (2008), Reféns (2009), Estocolmo (2011) e o libreto Still Frank (2013). Lady & Macbeth (2017) é a sua mais recente incursão para palco. Traduziu ainda obras de William Shakespeare, Luigi Pirandello, J-K Huysmans, Charles Dickens, Evelyn Waugh, Malcolm Lowry, Edward St. Aubyn, Eimear McBride, John Berryman, entre outros. No TNSJ, traduziu O Mercador de Veneza, de Shakespeare, encenado por Ricardo Pais (2008) e Macbeth (Nuno Carinhas 2017). Foi galardoado com o prémio David Mourão-Ferreira/Cátedra Aldo Moro da Universidade de Bari para o conjunto da sua obra na qualidade de Promessa e foi ainda um dos sete poetas nomeados para o Prémio Europeu da Liberdade, pelo seu livro Passageiro Frequente (Língua Morta, 2013), traduzido em polaco por Michał Lipszyc. O seu mais recente livro é Oblívio (Assírio & Alvim, 2017).
Foi Writer in Residence na Stanford University e tem leccionado e falado em diversos ocasiões e programas, a que se acrescenta uma actividade ensaística dispersamente publicada. Prossegue os seus estudos de doutoramento na Universidade de Lisboa.

Djalma Thurler

ILCMLDJALMA THÜRLER é especialista em Gestão e Políticas Culturais pela Universidade de Girona (ES), Investigador Pleno do do CULT – Centro de Pesquisa Multidisciplinar em Cultura, da UFBA, Investigador Associado do CLAEC – Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura e Investigador Colaborador do ILCML – Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, da Universidade do Porto (Portugal). É diretor artístico e dramaturgo da ATeliê voadOR Companhia de Teatro (http://www.atelievoadorteatro.com.br/). Possui estágio de Pós-Doutoramento em Literatura e Crítica Literária pela PUC São Paulo. É Professor permanente do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade e Professor Associado do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC) da Universidad e Federal da Bahia. É Doutor em Letras com estudos nas áreas de Literatura Brasileira e Teatro (UFF), Mestre em Ciência da Arte (UFF) e Bacharel em Artes Cênicas e em Pedagogia, pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNI-RIO). É Consultor da Câmara II – Sociais e Humanas – da CAPES desde 2012.

Elena Losada Soler

Elena Losada - ILCMLElena Losada Soler (Barcelona 1958) é Professora Titular de Literatura Portuguesa na Universidade de Barcelona onde se doutorou em 1986. A sua área de investigação principal é a literatura portuguesa do século XIX e nesse âmbito publicou textos sobre Antero de Quental, Eça de Queirós, Camilo Castelo Branco e Cesário Verde. Fez parte da equipa encarregada da edição crítica da obra de Eça de Queirós. Neste projeto publicou a edição crítica d’A Ilustre Casa de Ramires e das crônicas daRevista Moderna. Trabalha também noutras áreas, como estudos de tradução, questões de género e literatura de mulher nas literaturas lusófonas, especialmente sobre a escritora brasileira Clarice Lispector, de cuja obra traduziu para espanhol treze volumes. Uma destas traduções –Queridas mías(Minhas queridas)– ganhou o Prémio Giovanni Pontiero à melhor tradução de português para espanhol em 2012. Entre 2015 e 2018 dirigiu a Cátedra UNESCO “Mujeres, Desarrollo y Culturas” na Universidade de Barcelona. A partir de 2011 pesquisa sobre ficção noirescrita por mulheres e foi investigadora principal de dois projetes com financiamento público: “Mujeres y novela criminal en España (1975-2010): autoras, figuras de poder, víctimas y criminales (MUNCE)”, (FEM2011-22870, 2012-2014), e “Víctimas y agresoras. Representaciones de la violencia en la narrativa criminal escrita por mujeres (VANACEM)” (FEM2014-55057-P, 2015-2018).

Professional Category: Full Professor of the University of Barcelona

Main areas of research:

  • Women’s literature in Portuguese, Brazilian and Spanish;
  • Gender Studies;
  • Tradutology;
  • 19th Century Literature.

Research Group: Intersexualities

E-mail: losada@ub.edu

ORCID: 0000-0002-9685-147X

CIÊNCIA ID:  

Selected publications:

  • ARDOLINO Francesco y LOSADA, Elena (Eds.)  (2017). Violència i identitats.  pp. 9-14, Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona. ISBN: 978-84-9168-036-9, D.L.: B-23.313-2017
  • LAMA, Mª Xesús, LOSADA, Elena y RESANO, Dolores (eds.) (2019)Papeles del crimen. Mujeres y violencia en la ficción criminal. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona. ISBN 978-84-9168-322-3, Dep. L. B-18.133-2019
  • LOSADA SOLER, Elena (2019). “Terrible Mothers. Four Images of “The Bad Mother” in Contemporary Spanish Crime Fiction (Dolores Redondo, Rosa Ribas, Susana Hernández, Margarida Aritzeta)”.  Family Relationships in Contemporary Crime Fiction [Bill Phillips Ed.), Newcastle upon Tyne:  Cambridge Scholars Publishing, pp. 5-21, ISBN 978-1-5275-3158-1
  • LOSADA SOLER, Elena (2017). “Representações da violência em A guerra dos bastardos,de Ana Paula Maia”, Estudos de literatura brasileira contemporânea,n. 50, p. 138-156, jan./abr. 2017.  DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2316-4018509,ISSN 1518-0158 (Impreso), ISSN 2316-4018 (On-line)
  • LOSADA SOLER, Elena (2018). “Figuraciones de la mujer delincuente en la narrativa criminal de Rosa Ribas, Dolores Redondo y Berna González Harbour”, Letras Femeninas, Vol. 43, nº 2 (2018), pp. 95-106, ISSN: 2327-963X

Emerson Inácio

emersonDoutor em Letras em Literatura Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006), tendo sido orientado pelo Prof. Dr. Jorge Fernandes da Silveira. Desde 2006 atua na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo e é Pesquisador 2 do CNPq. Atua nas áreas de Letras, com ênfase em Literatura Comparada, priorizando os seguintes temas: Poesia Brasileira e Portuguesa do século XX, Literaturas Afrodescendentes, Estudos Culturais, Teoria Queer, e Estudos Subalternos e de Gênero. Publicou Retratos do Brasil Homossexual (EdUSP, 2010) e A Herança Invisível (EdUEA, 2013).

Research Group: Intersexualities

Fernando Beleza

belezaFernando Beleza is a Lecturer in Portuguese Studies in the Department of Modern Languages at Newcastle University (UK). He is the co-editor of the volume of essays Mário de Sá-Carneiro, a Cosmopolitan Modernist (Peter Lang, 2017). His research focuses on modern and contemporary Luso-Afro-Brazilian literatures and film. He has published articles and book chapters on modernist cosmopolitanism(s), race, gender, and sexuality in Lusophone (post)colonial literatures and cultures, and Luso-Afro-Brazilian ecologies.

 

 

Research Group: Intersexualities

Fernando José de Almeida Esperança Clara

Fernando Clara is Professor at the Department of Modern Languages of the Faculty of Social and Human Sciences, New University of Lisbon, where he also got his PhD in German Culture (2002). His main work areas and research interests are in the fields of German, European and Cultural Studies, as well as German-Portuguese Relations His recent publications include Mundos de Palavras. Viagem, História, Ciência, Literatura: Portugal no espaço de Língua Alemã (1770-1810) (Frankfurt am Main: Peter Lang 2007), and the co-edited volumes Rahmenwechsel Kulturwissenschaften (Würzburg: Königs¬hausen & Neumann 2010), Europe in Black and White. Interdisciplinary Perspectives on Immigration, Race and Identity in the ‘Old Continent’ (Bristol, UK/Chicago, USA: Intellect 2011), and A Angústia da Influência. Política, Cultura e Ciência nas relações da Alemanha com a Europa do Sul, 1933-1945 (Frankfurt am Main: Peter Lang 2014).

Research Group: Intertransculturalities

Fernando Manuel Curopos

Fernando Curopos é professor associado com agregação na universidade Sorbonne Universités, onde é professor de literatura portuguesa e civilização brasileira. Trabalha sobre género e temáticas queer na literatura portuguesa (s. XIX-XXI) e no cinema português. Autor de: António Nobre ou la crise du genre, prefácio de Joaquim Manuel Magalhães, Paris, L’Harmattan, 2009; L’Émergence de l’homosexualité dans la littérature portugaise (1875-1915), Paris, L’Harmattan, 2016; Queer(s) périphérique(s): représentation de l’homosexualité au Portugal (1974-2014), Paris, L’Harmattan, 2016. Coordenou, com Maria Araújo da Silva, Paris, Mário de Sá-Carneiro et ler autores, Paris, Éditions Hispaniques, 2017.

Research Group: Intertransculturalities

Fernando Teixeira Batista

foto_ilcFernando Teixeira Batista licenciou-se em Ensino de Humanidades pela Universidade Católica Portuguesa. Obteve, posteriormente, o Mestrado em Educação, na especialidade de Supervisão Pedagógica em Ensino do Português, pela Universidade do Minho, com uma dissertação sobre a leitura de poesia na Escola. Doutorou-se em Literaturas e Culturas Românicas, especializando-se em Literatura Portuguesa, pela Faculdade Letras da Universidade do Porto, com uma tese sobre a obra literária de Fernando Namora. No presente tem 20 anos de docência no Ensino Secundário a lecionar Português/Literatura Portuguesa. É também Investigador/colaborador no Centro de Literatura Comparada Margarida Losa da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. A área de investigação que mais o tem interessado é a medicina narrativa e a confluência da doença e da atividade clínica na literatura. Tem publicado artigos e ensaios, bem como participado em congressos, sobre a obra de Fernando Namora e, particularmente, sobre a doença e a medicina na obra deste escritor.

BATISTA, Fernando (2011). “A poesia de Fernando Namora – Terra, um contributo para o conhecimento da gleba” in Nova Síntese, nº 5. 2011. Lisboa: Edições Colibri. pp. 65-93.
BATISTA, Fernando Teixeira (2015). “O sintomas do Homem nos doentes e nos médicos de Fernando Namora” in Cabral, M. de Jesus; Reynaud, M. João; Outeirinho, M. Fátima; Almeida, J. Domingues (org.). Maux en Mots – traitements littéraire de la maladie. Porto: FLUP. pp. 55-70 > URL: http://ler.letras.up.pt/site/default.aspx?qry=id022id1458&sum=sim
BATISTA, Fernando Teixeira (2015). “Fernando Namora: do espaço autobiográfico à unidade dialética de uma obra de gigante” in Carvalho, Paulo Archer de (coord.). Pois não te resta ainda o mundo? – Conferência Fernando Namora. Condeixa: Câmara Municipal de Condeixa. pp. 17-
BATISTA, Fernando (2016). Fernando Namora – retratos ficcionais de um país real. Edições Húmus (edição de livro em curso resultante da tese de doutoramento).

Interesses de investigação: Representações literárias da doença e dos doentes, bem como dos ambientes hospitalares e da atividade clínica. A doença, a fragilidade humana e a autenticidade sem máscaras sociais. A medicina narrativa e a anamnese. Fernando Namora, escritor-médico: da escrita diagnóstica à escrita catártica. Diagnose social e questões de género.

Research Group: Intersexualities

Francesca de Rosa

Francesca De Rosa has a PhD in Cultures of Ibero-American Countries, Luso-afri- can studies awarded by the University of Naples “L’Orientale” (Unior). Her research has included postcolonial Cultures and literatures, and visual studies in Portuguese context. Her studies record in colonial archives and altherity representation in colonial Portu- guese documentaries and cinema. She is presently working in Portuguese Language, culture and literatures at the Oriental University in Naples.

Graça Maria Constantino Nunes de Oliveira Capinha

gracaGraça Capinha is Associate Professor in the Departament of Languages, Literatures and Cultures (DLLC), Section of Anglo-American Studies, at the School of Arts and Humanities of the University of Coimbra (FLUC). She is also a researcher at the interdisciplinary Research Centre for Social Studies (CES). With a PhD in American Literature by the University of Coimbra, she was the Director of the Institute for American Studies, a member of the Coordinating Board of the Scientific Committee of FLUC and of the Scientific Committee of DLLC. She was also a member of the Executive Committee of CES, and she has co-organized and co-chaired different inter- and transdisciplinary 3 rd. Cycle (PhD.) Programs. Along the years, she has taught diverse undergraduate as well as graduate courses on English and American literature, contemporary poetry and poetics, and creative writing. She was head researcher of the collective research projects on “New Poetics of Resistance: the 21st Century in Portugal” (FCT/CES-2011) and on “Emigration and Identity” (JNICT/CES-1997). She was also a member of several research teams of other research projects on poetry/poetics and emigration, both in and out of Portugal. From 1991 to 1999, she took part in the Poetics Program of the State University of New York (SUNY at Buffalo, USA), where she had a chance to meet and work with some authors of the L=A=N=G=U=A=GE School. From 2001 to 2002, she she was involved in the teaching of poetics in intensive music courses at the experimental Centre for the Study of Arts at Belgais, directed by Portuguese pianist Maria João Pires. A co-organizer of FLUC’s “International Meetings of Poets” (1992-5-8-2001-4-7-10), she was also the main responsible for the creation of FLUC’s Program “Poets in Residence”, a program that she coordinates since 2007. She was Editor of the poetry magazine “Oficina de Poesia. Revista da Palavra e da Imagem” (“Poetry Workshop. A magazine of words and images”) (1997-2013 and she co-edits the series “Literature and Arts” of the Collection CES/Almedina. Her interests and publications focus on contemporary poetics (mainly Portuguese and American), and their relation to social and political issues, such as que questions of identity and emigration.

Research Group: Intersexualities

Hanmin Kim

Research Group: Intermedialities

Hilary Owen

Research Group: Intersexualities

Ida Maria Santos Ferreira Alves

idaalvesIda Alves é professora associada de graduação e pós-graduação do Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense-UFF, Niterói, Rio de Janeiro, desde 1993. Doutora em Letras (Literatura Portuguesa) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, com tese defendida em 2000. Pós-Doutorado pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1995) e pela Université Sorbonne Nouvelle – Paris III (2011- 2012, apoio CAPES – BRASIL). Coordena o Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana – NEPA-UFF. É Coordenadora de Pesquisa do Pólo de Pesquisa das Relações Luso-Brasileiras (PPLB), sediado no Real Gabinete Português de Leitura do Rio de Janeiro. Coordenadora Adjunta da Área de Letras e Linguística na CAPES. Tem livros organizados sobre poesia portuguesa e brasileira, além de diversos capítulos de livros e artigos publicado em revistas brasileiras e estrangeiras, sobre poesia portuguesa moderna e contemporânea, crítica de poesia e, mais especificamente, sobre as relações entre linguagem poética e paisagem na poesia portuguesa e brasileira moderna e contemporânea. É pesquisadora-bolsista do Conselho Nacional de Pesquisa – CNPq – Brasil e integra o grupo internacional de pesquisa sobre linguagem poética e visualidade LyraCompoetics, com sede no Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa da Universidade do Porto.

Research Group: Intermedialities

Isabel Caldeira

Isabel Caldeira - ILCMLIsabel Caldeira is Associate professor at the Faculty of Letters, Senior Research Fellow of the Center for Social Studies (CES), University of Coimbra, and colaborator in the research field “Intersexualities” of the Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa (ILCML), University of Porto. She has taught literature and culture of the United States of America at the undergraduate level, and literature from the African diaspora and feminist studies at the post-graduate level. She has published on African American literature and culture and literature from the African diaspora and racism under the lens of post-colonialism and feminism. She is currently amember of the Editorial Board of Revista Crítica de Ciências Sociais (RCCS) and of Via Panorâmica: Revista Electrónica de Estudos Anglo-Americanos,and member of the Scientific Boards of the Rodopi Series, Critical Approaches to Ethnic American Literature and of the Journal Faculty of Letters, Hacettepe University, Ancara. She is the president-elect and former member of the Advisory Board of the Inter-American Studies Association.

Professional Category: Associated Professor

Main areas of research:

  • Literature and African-American culture;
  • African Diaspora women’s literature;
  • Inter-American studies.

Research Group: Intersexualities

E-mail: mic@fl.uc.pt

ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-2850-7423

CIÊNCIA ID841F-CFE1-D617

Selected publications:

  • “Edwidge Danticat: The Ethics of a Disobedient Writing”. Narrating History, Home, and Nation: Critical Essays on Edwidge Danticat. Butler, Maia,  Davis-McElligatt, Joanna and Feifer, Megan, eds. Jackson, MISS: University Press of Mississippi (no prelo).
  • “Black Women Writers in the Americas: the Struggle for Human Rights in the Context of Coloniality”. Human Rights In The Americas. Herrera-Sobek, María,  Lomelí, Francisco A. and Kirschner, Luz Angélica, eds. New York and London: Routledge (no prelo).
  • “Mapping Gender, Race, Class, and Intersectionality”.Legados e heranças: Políticas (inter)sexuais hoje, org. Marinela Freitas, Ana Luísa Amaral, Maria de Lurdes Sampaios e Alexandra Moreira da Silva. Porto: Edições Afrontamento e ILCML, 2019, pp.115-126.
  • “Entre a dessexualização e a hipersexualização dos corpos de mulheres negras: Roxane Gay: Fome. Uma Autobiografia Do (Meu) Corpo” (Between Desexualization And Hipersexualization of the Bodies of Black Women: Roxane Gay: Hunger, A Memoir of [My] Body). Intersexualidades / Interseccionalidades: Saberes e sentidos do corpo, eds.Paulo César Garcia e Emerson Inácio. São Paulo: O Sexo da Palavra – Projetos editorais, 2019.
  • Caldeira, Isabel “Toni Morrison and Edwidge Danticat: Writers-as-Citizens of the African Diaspora, or The Margin as a Space of Radical Openness”. Companion to Inter-American Studies. Ed. Wilfried Raussert. London and New York: Routledge, 2017, pp. 207-218.
  • “Memory is of the Future: Tradition and Modernity in Contemporary Novels of Africa and the African Diaspora”, e-cadernos ces [Online], 26 | 2016, 68-91. Online since 15 December 2016, connection on 09 March 2017.
    URL : http://eces.revues.org/2126  DOI : 10.4000/eces.2126

Joana Espain Oliveira

joanaeJoana Espain Oliveira é Professora Auxiliar no Departamento de Engenharia Física da Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, doutorada em Física pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (2007), com a dissertação Evolução de Redes de Paredes Cosmológicas e Cenários de Energia Escura. Possui mestrado em Física da Matéria Condensada pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (2000). Tem cerca de 30 artigos científicos publicados em revistas internacionais com arbitragem científica, e 40 comunicações em conferências científicas nacionais e internacionais. Participou em 14 projetos científicos financiados pela Fundação para a Ciência e Tecnologia. É atualmente coordenadora de um projeto, também financiado pela FCT, da Faculdade de Engenharia, em colaboração com a Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. A sua atividade de investigação científica em Física tem sido desenvolvida na área de Física Teórica e Computacional em Cosmologia e Ciência dos Materiais. Em 2011 concluiu a parte curricular do Mestrado em Estudos Literários, Culturais e Interartes pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto e ingressou no Doutoramento em Literaturas e Culturas Românicas pela mesma Faculdade no âmbito do qual desenvolve actividade de investigação sobre o imaginário científico na poesia de Emily Dickinson. Publicou artigos na área de Literatura e Ciência. É autora do livro de poesia As linhas não existem (Incomunidades, 2011) e do livro para crianças O caracol que voava quando a Hana corava (Quidnovi, 2012).

Research Group: Intersexualities

João Rodrigues

João Rodrigues - ILCMLJoão Rodrigues holds a Degree in Modern Languages and Literatures (English and German Studies) as well as a Master’s Degree in German Studies from the University of Coimbra. In 2015, he completed his PhD in Literary, Cultural and Interartistic Studies at the University of Porto with a thesis on the literary representation of surveillance in the novels Surveillance, by Jonathan Raban, and Teil der Lösung, by Ulrich Peltzer. Since 2005, he has taught mainly courses of English and German for Specific Purposes at the Polytechnic Institute of Beja, where he presently works as an Invited Assistant Professor and is a member of the Centre for Languages and Cultures. His current research interests include the fields of literary/cultural studies, surveillance studies as well as the teaching of languages for specific purposes in higher education.

Professional Category: Collaborator

Main areas of research:

  • Literary and cultural studies;
  • Surveillance studies;
  • Languages for specific purposes in higher education.

Research Group: Intertransculturalities

E-mail: rodrigues.jf@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1796-9013

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

  • Rodrigues, J. (2019). Uma (re)leitura do romance A Caverna, de José Saramago, à luz dos Surveillance StudiesCadernos De Literatura Comparada40, 271-286. Obtido de https://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/546
  • Rodrigues, J. (2017). “Zum Motiv der Countersurveillance im Roman Teil der Lösungvon Ulrich Peltzer”. In A. M. Bernardo, F. M. Alves, & A. M. Abrantes (Eds.). Vom Experiment zur Neuorientierung. Forschungswege der Germanistik im 21. Jahrhundert(pp. 103-118). Berlin: Frank & Timme.
  • Rodrigues, João (2012). “‘Öffentlicher Raum. […] Man hat Rechte.’– Grenzen zwischen öffentlichen und privaten Räumen in Teil der Lösung(2007) von Ulrich Peltzer», REALRevista de Estudos Alemães3, 125-140. Obtido de: http://real.fl.ul.pt/uploads/textos/467_Microsoft_Word_-_Joao_Rodrigues.pdf
  • Rodrigues, J. (2008). O espaço no romance Faserland, de Christian Kracht. Minerva/Centro Interuniversitário de Estudos Germanísticos: Coimbra.

João Pedro da Costa

jpcminJoão Pedro da Costa has a Ph.D. in Media Studies (Porto & Aveiro Universities, 2014) and a Masters in Literary Studies (Porto University, 2004). He’s the author of Da MTV para o YouTube: a convergência dos vídeos musicais (ILCML/Afrontamento, 2017) and a founding editor of the online journal ESC:ALA. His research areas are social media, popular music and music videos. He’s a proud marathon runner.

 

 

Research Group: Intermedialities

Jorge Miguel Bastos da Silva

ILCMLJorge Bastos da Silva teaches in the Department of Anglo-American Studies, the Faculty of Arts and Humanities, University of Porto. His mains fields of research are English Literature and Culture, Intellectual History, Utopian Studies, and Translation and Reception Studies. He is the author and editor of a number of works, among which: O Discurso sobre a Tradução na Literatura Portuguesa (Classicismo e Romantismo) – Antologia (2015); Tradução e Cultura Literária. Ensaios sobre a Presença de Autores Estrangeiros em Portugal (2014); The Epistemology of Utopia: Rhetoric, Theory and Imagination (2013); A Instituição da Literatura. Horizonte Teórico e Filosófico da Cultura Literária no Limiar da Modernidade (2010); Vasco José de Aguiar, Utopista Português do Século XIX (2010); Shakespeare no Romantismo Português. Factos, Problemas, Interpretações (2005); Utopias de Cordel e Textos Afins. Uma Antologia (2004); O Véu do Templo. Contributo para uma Topologia Romântica (1999).

Research Group: Intertransculturalities

Karina Carvalho de Matos Marques

karinaKarina Carvalho de Matos Marques est enseignante aux universités Rennes 2 et Sorbonne Nouvelle – Paris 3. Docteur en littérature comparée brésilienne et portugaise, sa thèse a porté sur l’œuvre de Ilse Losa et de Samuel Rawet. Dans son master, elle a étudié la littérature produite par des enfants d’immigrants portugais en France. Elle travaille actuellement dans un projet d’édition de la correspondance de Ilse Losa. Quelques articles publiés : « Les fêtes de Pâques et de Noël: le poids de la mémoire collective chez Ilse Losa et Samuel Rawet », in Cahier du Crepal, N° 18, octobre 2014, p. 35-46; « La violence du corps contre le carcan social dans le conte « A Luta » de Samuel Rawet », in Collection « Le monde luso-hispanophone ». Normes et déviances dans le monde luso-hispanophone, Nancy, Éditions Universitaires de Lorraine – Presses Universitaire de Nancy, 2013, p. 387-395 ; « Holocausto e exílio: o refugiado no corpo social português e brasileiro », in Revista Abril, v. 5, N° 11, novembro de 2013, p. 99-115; « O peso da memória coletiva na obra de Ilse Losa e Samuel Rawet. Portugal, Brasil e a identidade judaica » in Revista Convergência Lusíada, No 28, julho/ dezembro de 2012, p. 133-151; « Imigração portuguesa na França e dupla pertença cultural: A força da palavra paterna como interdição da cultura de origem no romance Poulailler de Carlos Batista », in Revista LETRÔNICA, v. 5, fevereiro de 2012, p.50-62.

Livia Apa

ILCMLLivia Apa trabalha na área dos Estudos Literários e Culturais dos Países de Língua Oficial Portuguesa. Investigadora do Centro de Estudos sobre África Contemporânea na Universidade de Nápoles “L’Orientale”, criou e foi responsável científica da Cátedra Margarida Cardoso. Foi professora visitante na EHESS de Paris, tal como na Universidade de Lisboa. Tem traduzido para Italiano, entre outros Mário Cesariny, Rua Duarte de Carvalho, Ana Luísa Amaral, Mia Couto, Luís Carlos Patraquim e Ondjaki. É investigadora colaboradora no ILCML
Research Group: Intersexualities

Lorna Marie Kirkby

Lorna Marie Kirby - ILCMLLorna Marie Kirkby graduated from the University of Nottingham with a degree in French and Portuguese studies before completing a Masters in Literary, cultural and inter-artistic studies at the University of Porto’s Faculty of Arts, with a focus on comparative studies. Currently, Lorna is a PhD candidate in Portuguese and Lusophone studies at the University of Nottingham, researching subject-formation in poetry written by women from Portugal, Angola and Brazil. She is funded by the Arts and Humanities Research Council’sMidlands4Cities Doctoral Training Partnership and is a member of the Intersexualidades research group with the Margarida Losa Institute of Comparative Literature. Lorna’s work lies principally in the area of women’s writing in the Portuguese language and, in particular, focusses on the intersection of questions of race and gender in the creation of different poetic subjects in Brazil, Portugal and Angola. Her current research aims to employ critical tools from feminist and queer studies to explore the different ways in which women poets use different kinds of relationships in the development of subversive, feminist aesthetics.

Professional Category: PhD Student

Main areas of research:

  • Comparative Literature;
  • Feminist Studies;
  • Portuguese Literature;
  • Brazilian Literature;
  • Angolan Literature.

Research Group: Intersexualities

E-mail: lorna.kirkby@nottingham.ac.uk

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7927-9910

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

  • Kirkby, Lorna. (2019) «”Sextualities”: Taboo, Transgression and Subversion in the Poetry of Maria Teresa Horta and Luiza Neto Jorge», Cadernos de Literatura Comparada, (39), pp. 109-122.
  • Kirkby, Lorna. (2019) “Mysticism in the Poetry of Adélia Prado and Conceição Evaristo” in Garcia, Paulo César and Emerson Inácio (org.) Intersexualidades: Discursos Interseccionais, Saberes e Sentidos do Corpo. Uberlândia: O Sexo da Palavra. Pp. 258-269
  • Kirkby, Lorna. ‘Os Sujeitos Místicos de Adélia Prado e Conceição Evaristo’. Legados e Heranças: Políticals (Inter)Sexuais Hoje, edited by Marinela Freitas et al., Edições Afrontamento, 2019, pp. 255–66.

Luca Argel

Luca Argel is a musician and poet. He holds a degree in Music from UNIRIO in Rio de Janeiro and a Master’s degree in Literature from the the University of Porto, city where he has been living since 2012. He has three poetry books published in Brazil, one of which was a semi-finalist of the Oceanos literature prize in 2017, three more published in Portugal, and a translated anthology in Spain. In 2016 he released his first solo album “tipos que tendem para o silêncio”, and in 2017 the second, “Bandeira”. In 2018, in collaboration with the singer Ana Deus, he released the audiobook “Ruído Vário”, with musical versions of Fernando Pessoa’s poems.

Research Group: Intermedialities

Luiz Fernando Valente

Luiz Fernando Valente - ILCMLLuiz Fernando Valente, from Rio de Janeiro, was educated in Brazil and the United States. He is the author of more than eighty titles in Brazilian literature, comparative literature, and Brazilian intellectual history. Professor Valente is co-founder and co-editor of Brasil/Brazil: A Journal of Brazilian Literature, is a former consulting editor for Latin American Literature of The Explicator, and has been on editorial boards of several journals in the United States and Brazil, including Luso-Brazilian ReviewJournal of Lusophone Studies, SOLETRASAletria: Revista de Estudos de Literatura, ellipsis, and others. Professor Valente is a past President of the American Portuguese Studies Association (APSA) and of the Northeastern Association of Brazilianists (NAB). He was Visiting Professor of Comparative Literature at the Catholic University of Rio Grande do Sul, Brazil on two separate occasions and in spring of 2009 was named the Thomas Hawkins Johnson Distinguished Visiting Scholar at the US Military Academy (West Point). Professor Valente was Chair of the Department of Portuguese and Brazilian Studies from 2003 to 2012. He served as the Director of the Brown-in-Brazil Program from 1985 to 2018.

Professional Category: Full Professor of Portuguese and Brazilian Studies and Comparative Literarure (Brown University)

Main areas of research: 

  • Brazilian prose, 19thand 20thcenturies;
  • Brazilian Poetry, 20thand 21stcenturies;
  • Comparative Literarure;
  • 20thcentury Brazilian Intellectual History;
  • Literary theory

Research Group: Intermedialities and Intersexualities

E-mail: Luiz_Valente@brown.edu

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5031-0590

Selected publications:

  • Mundivivências: leituras comparativas de Guimarãees Rosa(2011)
  • Ficção e história: convergência e contrastes  (2002)
  • “Dissidence and the Critical Humanities” (2019)
  • “Masculiniade em questão: lei corpo e desejo em ‘Dão-Lalalão’” (2018)
  • “Manoel Bomfim e a nação infectada” (2017)

Maria Araújo da Silva

Maria Araújo da Silva - ILCMLMaria Araújo da Silva is, since 2006, Associate Professor in Lusophone Studies Department at the Faculty of Letters of the Sorbonne Université. Author of a doctoral thesis on Maria Ondina Braga, she works on contemporary Portuguese literature and is particularly interested in women’s writing, poetics and politics of the body, gender and queer studies. She co-organized several international conferences and published various articles on the themes of her research in collective volumes and national and international journals of Portuguese-speaking studies.Integrated member of CRIMIC – Sorbonne Université, she co-directed the volumes Femmes oubliées dans les arts et les lettres au Portugal – XIX-XX siècles (with M.-G. Besse, 2016), Exiliance au féminin dans le monde lusophone – XX-XXI siècles (with M.-G. Besse, A. P. Coutinho and M. F. Outeirinho, 2017) and Paris,Mário de Sá-Carneiro et les autres(with F. Curopos, 2017).Among others, she prepares (in codirection) the book Poétiques et politiques du corps dans les aires lusophones (2020). In 2009, she got the Maria Ondina Braga Literary Prize, with an essay on the writer’s work. She is currently president of Éditions Hispaniques.

Professional Category: Associate Professor (Sorbonne Université)

Main areas of research: 

  • Contemporary Portuguese Literature;
  •  Women writing;
  • Body, gender and sexuality;
  • Identity and otherness;
  • Queer studies.

Research Group: Intermedialities and Intersexualities

E-mail: mariasilva01@hotmail.com

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5787-4735

CIÊNCIA ID: E116-786A-217C

Selected publications:

  • Araújo da Silva, Maria; Besse, Maria Graciete (dir.),Femmes oubliées dans les arts et les lettres au Portugal (XIXe-XXesiècles), Paris, Éditions L’Harmattan/Indigo & Côté-Femmes, 2016.
  • Araújo da Silva, Maria; Besse, Maria Graciete; Coutinho, Ana Paula; Outeirinho, Maria de Fátima (dir.),Exiliance au féminin dans le monde lusophone (XXe-XXIe), Paris, Éditions Hispaniques, 2017.
  • Araújo da Silva, Maria, « Jouissance et transgression chez Dulce Maria Cardoso », Flepp, Catherine ; Mékouar-Hertzberg, Nadia (dir.), Genre et jouissance,Paris, L’Harmattan, 2017, col. « Créations au féminin », p. 21-32.
  • Araújo da Silva, Maria, « Materialidades do corpo na ficção ondiniana », Martins, José Cândido de Oliveira; Mateus, Isabel Cristina (dir.), Maria Ondina Braga. (Re)leituras de uma Obra, Braga, Museu Nogueira da Silva/DSTGroup, 2017, p. 149-163.
  • Araújo da Silva, Maria ; Besse, Maria Graciete ; Curopos, Fernando ; Da Silva, Alberto (dir.),« Queer(s) dans les lettres et les arts luso-brésiliens », revue Iberic@l, n° 9, Printemps 2016, Université Paris-Sorbonne: http://iberical.paris-sorbonne.fr/

Maria de Fátima de Sousa Basto Vieira de Melo Costa

fatimavFátima Vieira é Professora Associada com Agregação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, onde leciona desde 1986. É Presidente da Utopian Studies Society / Europe desde 2006. As suas principais áreas de investigação são os Estudos sobre a Utopia, os Estudos Comparatistas, a História do Pensamento Político Inglês, os Estudos de Tradução e os Estudos Shakespeareanos. No ILCML – Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, foi a Coordenadora das três edições do projeto Utopias Literárias e Pensamento Utópico: A Cultura Portuguesa e a Tradição Intelectual do Ocidente (2001-2010), financiados pela FCT. Entre 2008 e 2010, Fátima Vieira coordenou o projeto de extensão universitária Eurotopia 2100: Um Projeto Interativo, que envolveu mais de 4.000 estudantes de todos os níveis de ensino, que foram convidados a imaginar como poderá ser idealmente o futuro. Coordena atualmente o projeto PAN-Utopia 2100: Um Projeto Interativo, que agora se centra na imaginação da alimentação do futuro e da sua repercussão na sociedade, a todos os níveis. Fátima Vieira é também Diretora da coleção Nova Biblioteca das Utopias, da editora Afrontamento, e Diretora das revistas eletróncias E-topia e Spaces of Utopia. É ainda Editora da secção de recensões (Book Review Editor) da revista científica americana Utopian Studies, publicada pela Penn State University Press. Em 2013, a associação americana e canadiana Society for Utopian Studies atribuiu a Fátima Vieira o prémio “Larry E. Hough Distinguished Service Award” pelo trabalho realizado, por um período considerável de tempo, na área dos Estudos sobre a Utopia. Fátima Vieira tem feito muitas conferências em Portugal e no estrangeiro, tem vindo a organizar um considerável número de congressos internacionais e organizou e contribuiu para vários volumes publicados nas suas áreas de especialidade.

Research Group: Intertransculturalities and Intersexualities

Maria de Lurdes Nogueira Gonçalves

IMG_1129_1Lurdes Gonçalves tem uma pós-gradução em Literatura e Culturas Comparadas. É gestora de ciência e tecnologia no Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, no âmbito do programa Estratégico da Unidade. É assistente da direção da Unidade e apoia todas as atividades científicas do ILC. As áreas científicas de interesse são a Literatura Comparada e Estudos sobre Poesia.

Research Group: Intertransculturalities

Mariana Cepeda de Mendonça

Mariana Cepeda holds a Master’s degree in Literary, Cultural and Interart Studies from the University of Porto, where she has developed the dissertation “Fogo-fátuo? Mulheres detetives na ficção policial brasileira”, under the supervision of Prof. Maria de Lurdes Sampaio and Dr. Marinela Freitas. She has a Bachelor’s degree in Social Communication, from the Federal University of Minas Gerais (Brazil), where she has also been a part of GRIS, a research group on image and sociability. She has two articles published: “O Céu de Suely: expressão corporal, performatividade de gênero e mulheres possíveis” (2016), in the International Journal of Cinema (Avanca), and “De olhos bem abertos: uma leitura do livro e do filme A Costa dos Murmúrios em diálogo com os Estudos Feministas” (2016), in the Cadernos de Literatura Comparada of the Institute of Comparative Literature Margarida Losa. Her current interest areas are: Feminist and Queer Studies, Detective Fiction and Portuguese Language Literature.

Mário César Lugarinho

ILCMLMário César Lugarinho é bolseiro do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Brasil), desdel 2001, Livre-docente (USP, 2012) e Doutor em Letras (Puc-Rio, 1997). É Professor Associado da Universidade de São Paulo e foi Professor da Universidade Federal Fluminense (1994-2007). Publicou Manuel Alegre: mito, memória, utopia (Lisboa: Colibri, 2005), Uma nau que me carrega (Manaus: UEA, 2013) e Do afável ao inefável (Manaus: UEA, 2012). Pesquisa com ênfase nas Literaturas Africanas de Língua Portuguesa e na Literatura Portuguesa, principalmente nos seguintes temas: Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa, Estudos Pós-coloniais, Estudos de Gênero (masculinidades) e Estudos Queer.

Currículo Lattes:
http://lattes.cnpq.br/5809473697987288
Orcid:
https://orcid.org/0000-0002-7072-7411
ResearchID:
http://www.researcherid.com/rid/E-4551-2013

Research Group: Intersexualities

Mário Matos

mmatos

Mário Matos holds a BA in German and French Literature (University of Porto, 1989), a MA in German Literature and Culture (Universidade Nova Lisbon, 1997) and a PhD in Cultural Sciences by the University of Minho (Braga, 2007), where he is assistant professor at the German and Slavic Department and vice-dean of the Institute of Arts and Humanities.
His teaching domains are (Inter)Cultural Studies, German Literature and Culture, Travel Literature and Translation.
Mário Matos is a full research member at the Centro de Estudos Humanísticos of the University of Minho (CEHUM), where he coordinates a research group on transcultural mobility studies (NETCult). He is also an external research collaborator at the Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa (University of Porto).
Some of his recent book publications are: (2016) (co-ed) Transcultural Amnesia. Mapping Displaced Memories, Ed. Húmus; (2012) (co-ed.) Intercultural Mnemo-Graphies, Ed. Húmus; (2011) (co-ed.) Zonas de Contacto: Estado Novo/III Reich(1933-1945); Ed. TDP; (2010) Postigos para o Mundo. Cultura Turística e Livros de Viagens na República Democrática Alemã(1949-1989/90), Ed. Húmus; (2009) (co-org.) Transversalidades: Viagens-Literatura-Cinema, Braga, Ed. Universidade do Minho.

Research Group: Intertransculturalities

Marta Correia

martacorreiaMarta Correia frequenta o doutoramento em Estudos Literários, Culturais e Inter-artísticos da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Terminou o seu mestrado em Estudos sobre Mulheres em 2013. Os seus principais interesses de investigação incluem a faceta feminista de Virginia Woolf, grupos ativistas de mulheres e também autoras que se debruçam sobre o tema da guerra. Neste momento, está a trabalhar a escritora de origem croata, Slavenka Drakulić, que dedicou algumas das suas obras ao conflito na ex-Jugoslávia. Marta Correia tem colaborado em alguns projetos da Universidade do Porto coordenados pelo CETAPS (the Centre for English, Translation and Anglo-Portuguese Studies) e pelo ILCML (Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa), tem estado envolvida na organização de congressos e participado em vários encontros académicos internacionais em Portugal e no estrangeiro.

Research Group: Intersexualities

Mathilde Ferreira Neves

mathildeMathilde Ferreira Neves works in film and literature. She took a doctorate degree from the University of Porto with a grant from the Foundation for Science and Technology–her thesis is titled “What resists (us)? The spectrographic gesture in Pedro Costa, Claudio Parmiggiani and Joaquim Manuel Magalhães” (2018). She co-founded the inter-artistic studies and practices e-magazine ESC:ALA (which she co-directed between 2014 and 2017). She is the author of the book Marguerite Duras – O cinema da escrita | A escrita da voz | A voz do cinema (Afrontamento/2013), which reproduces the thesis of her master’s degree at the University of Porto. She co-directed the short film sobe, adensa, esgarça, desce, which premiered at IndieLisboa Film Festival 2007. She travelled across China for three months with a grant from the Fundação Oriente to develop a project combining writing and image (2005). She completed the documentary traineeship at Ateliers Varan, in Paris, with a grant from the Calouste Gulbenkian Foundation, having directed the documentary film Gaëtan (2003). She has a degree in Communication Sciences, specializing in Film, from the University of Lisbon (2001).

Toggle Item

ILCMLPatrícia Lino (n. 1990) is Assistant Professor of Luso-Brazilian literatures and cinema at UCLA (University of California, Los Angeles). She finished her Ph.D. with a dissertation on interdisciplinary Brazilian poetry from the 20th and 21st centuries at UCSB (University of California, Santa Barbara). Lino published Não é isto um livro (2020), Manoel de Barros e A Poesia Cínica (2019), Antilógica (2018). She also directed the short film Vibrant Hands (US, 2019) and the audiovisual book Anticorpo. A Parody on the Laughable Empire (US, 2019). Lino published, presented and exhibited essays, articles, poems, and illustrations in more than six countries. She is a member of UCLA Latin American Institute.

Professional Category: Assistant Professor

 

Main areas of research: 

  • Luso-Brazilian modern and contemporary poetry
  • Interdisciplinary poetry, visual and audiovisual cultures
  • Brazilian literature of the 20th and 21st centuries
  • Parody and anticolonialism
  • Luso-Brazilian cinema

Research Group: Intermedialities

E-mail: patricialino@g.ucla.edu

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0886-3452

CIÊNCIA VITAE: 681F-8D5E-2090

Selected publications:
Follow the link to see the selected publications.

Paulo César Souza García

Paulo César Souza García - ILCMLPaulo César García holds a degree in Vernacular Letters from Universidade Católica do Salvador (1989). PhD in Literature (Area of concentration: Literary theory) by the Federal University of Santa Catarina – UFSC (2008) and Master in Literature Theory by the Federal University of Pernambuco – UFPE (1999). He completed post-doctoral training in the Multidisciplinary Program of Post-Graduation in Culture and Society at the Federal University of Bahia (UFBA). Full Professor at the State University of Bahia (UNEB), he has a degree in Literature and a postgraduate program in Cultural Criticism – Post-Criticism at the Department of Education of UNEB / DEDC II. He is a researcher of the WG of ANPOLL Homocultura e Linguagens, from the research group Enlace (UNEB) and Culture and Sexuality (Cus / UFBA), and collaborating researcher of the group Intersexualities at the Institute of Comparative Literature Margarida Losa of the University of Porto / Portugal. He published the book “Representations of Homoeroticism in Literature” in 2015 and organizer of the book “Homoculture and Languages” in 2016. It deals with the following lines of research: Gender Studies and Sexual Identities in Literature; Literary Theory and Criticism; Literature, cultural production and ways of life.

Professional Category: Pós-doctoral professor

Main areas of research: 

  • Critical studies of Brazilian literature;
  • Cultural Criticism;
  • Comparative Literature.

Research Group: Intersexualities

E-mail: pgarcia@uneb.br  / p.garcia@terra.com.br

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7208-6358

LATTES: http://lattes.cnpq.br/1020067477583666

Selected publications:

  • GARCÍA, P.C.S.Outros blues e serpentinas: o retrato das margens e um pouco de Lima Trindade só faz bem. TABULEIRO DE LETRAS, v. 13, p. 168-175, 2019.
  • GARCÍA, P.C.S.; THURLER, D. Os aprisionamentos culturais sem grades e os enfretamentos de corpos livres. REVISTA LÍNGUA & LITERATURA (ONLINE), v. 35, p. 17-30, 2018.
  • GARCÍA, P.C.S.Outros reconhecimentos: direitos aos corpos trans na literatura indiana de Arundhati Roy. In:Legados e Heranças: Políticas (Inter)Sexuais Hoje. AMARAL, A.L; FREITAS, M.; SAMPAIO, M.L.; SILVA, A.M. (Orgs.), ILCML, Porto, 2020.
  • GARCÍA, P.C.S.; INACIO, E. C. (Org.). Intersexualidades | Interseccionalidades: saberes e sentidos do corpo.1. ed. Uberlândia – MG: O sexo da palavra, 2019. v. 1. 436p.
  • GARCÍA, P.C.S. Arar palavras, entre vozes, silêncios, palavras. Como tu, como nós. In: GARCÍA, Paulo César; INÁCIO, Emerson da Cruz. (Orgs.). Intersexualidades | Interseccionalidades: saberes e sentidos do corpo.1ed.Uberlândia – MG: O sexo da palavra, 2019, v. 1, p. 13-436.
  • GARCÍA, P.C.S.As performances de uma mulher impossível: uma reflexão sobre os recantos mais profundos do corpo que a aprisiona. In: COLLING, Leandro. (Org.). Artivismos das dissidências sexuais e de gênero. 1ed. Salvador/BA: EDUFBA, 2019, v. 1, p. 221-252.

Pedro Emanuel Rosa Grincho Serra

pedrosPedro Serra (1969) holds an M.A. in Portuguese and English Studies from the Universidade Nova de Lisboa (1994) and a PhD. in Philology from the University of Salamanca (1997). Since the year 2000 he is Associate Professor at the University of Salamanca, Department of Modern Philology, where he teaches primarily Portuguese and Brazilian literature. In addition, his teaching fields include baroque portuguese literature and contemporary portuguese poetry. He is the translator into Portuguese of the seminal work, Orientalism, by Edward W. Saïd. His most recent books include Estampas del império. Del barroco a la modernidade tardía en Portugal (2013), Devastación de sílabas (2013) and Imagens Achadas. Documentário, Política e Processos Sociais em Portugal (2014). Co-author of Século de Ouro. Antologia Crítica da Poesia Portuguesa do Século XX (2002), and co-author of the critical edition of O Hissope. Poema Herói-Cómico by António Dinis da Cruz e Silva, his articles have appeared in peer-reviewed journals such as Colóquio/Letras, Santa Barbara Portuguese Studies, Românica, Remate de Males, Tropelías, Portuguese Literary and Cultural Studies, CLCWeb, among others. Since 2015, he is the editor-in-chief of Revista de Estudios Portugueses y Brasileños. Visiting Professor at the University of California-Santa Barbara during the fall term of 2001, and at the University of Campinas (Unicamp, SP, Brasil) during the second semester of 2006 and the first semester of 2013. He is a researcher, among others, of the Seminario Discurso Legitimación Memoria (Salamanca), the Centro de Literatura Portuguesa (Coimbra) and LyraCompoetics (Oporto). Coordinator of the Grupo de Investigación Reconocido en Estudios Portugueses y Brasileños (Salamanca). He served as vice-director of the Department of Modern Philology, where he also coordinated the Modern Philology PhD Program. Currently, he coordinates the Grado en Estudios Portugueses y Brasileños (BA degree, Salamanca) and serves as head of the “Área de Filología Gallega y Portuguesa” of the Department of Modern Philology.

Research Group: Intermedialities

Pedro Miguel Meleiro Sobrado

ILCML
Research Group: Intertransculturalities
[/toggle

Peter Haysom - ILCMLPeter Haysom is a PhD Student of Portuguese & Lusophone Studies at the University of Nottingham (funded by the Midlands4Cities AHRC Doctoral Training Partnership). He has a B.A. degree in Modern & Medieval Languages from the University of Cambridge, and an M.A. /  Master’s Degree in Literary, Cultural & Inter-art Studies from the University of Porto. Since October 2018 He has been a Teaching Affiliate at the University of Nottingham (Department of Modern Languages & Cultures), contributing to several Portuguese language and Lusophone culture modules.

 

Professional Category: Affiliate Professor

Main areas of research: 

  • Regionalism;
  • Regional identity;
  • Portuguese literature;
  • Politics of location.

Research Group: Intersexualities

E-mail: peter.haysom@nottingham.ac.uk

ORCID: 0000-0003-3310-7106

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

  • “‘Formar um bloco com os nossos corpos’: o(s) corpo(s) localizado(s) em Novas Cartas Portuguesas“, Cadernos de Literatura Comparada 39: Intersexualidades em Questão, December 2018, pp.167-181
  •  “‘Estes povos pastoris’: entre a aldeia de Vilarinho da Furna e a literatura de Miguel Torga”, Cadernos de Literatura Comparada 38: Espaços Literários e Territórios Críticos, June 2018, pp.247-270
  • “‘Obsessiva eternidade’: o fim do mundo rural, segundo Aquilino Ribeiro”, in AA.VV., Materiais para o Fim do Mundo 7. Porto: Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, 2017, pp.5-15

Rita Novas Miranda

ritamRita Novas Miranda développe actuellement sa thèse de doctorat sur les rapports entre l’image et l’écriture chez Herberto Helder et Jean-Luc Godard, à la Faculté des Lettres de l’Université de Porto, à l’abri d’une bourse de la Fondation Portugaise pour la Science et la Technologie (FCT). La chercheuse obtient sa licence en 2007, dans le domaine d’Études Portugaises et Lusophones à la Faculté des Sciences Sociales et Humaines de l’Université Nouvelle de Lisbonne. En 2009, elle a soutenu son mémoire de Master 2 sous le titre Percursos da Imagem: relações entre imagem poética e imagem cinematográfica em Herberto Helder e Jean-Luc Godard à la Faculté des Lettres de l’Université de Porto. Rita a été la responsable la programmation de deux cycles de cinéma “A Palavra contra a imagem?” (2009) et “De Pedra onde o cinema se desfaz” (2010) qui ont eu lieu dans la Livraria Trama à Lisbonne. En 2010, elle a aussi fait partie de l’équipe de recherche República das Letras dans le cadre des Commission Nationales pour les Commémorations du Centenaire de la République Portugaise (CNCCR). Récemment, elle a publié les articles suivants : “Herberto Helder e Jean-Luc Godard: sobre a visibilidade e a legibilidade das imagens”, in Soldado aos laços das constelações: Herberto Helder, São Paulo, Lumme Editor (2011); “Uma escrita para ver”, in Textos e Pretextos, nº17 (2012); “O Ensaio enquanto gesto: Passion e Scénario du film « Passion », de Jean-Luc Godard”, in Atas do III Encontro Anual da AIM (2014); “Mínimo movimento, máxima expressão: sobre Hotel Monterey, de Chantal Akerman”, in ESC:ALA, n.º 1 (2014); “Aurélia Steiner (Vancouver): signer l’image”, in Marguerite Duras: palavras e imagens da insistência, ILC-MG (2015). À l’Institut de Littérature Comparé Margarida Losa, elle fait partie de l’équipe du projet LyraCompoetics et elle est co-directrice de la revue ESC:ALA. Rita Novas Miranda est aussi collaboratrice du Laboratoire d’Études Littéraires Avancés (FCSH-UNL).

Research Group: Intermedialities

Rui Miguel Mesquita Fernandes da Silva

ruimCollaborator of the Institute of Comparative Literature Margarida Losa. Phd in Literature, Faculty of Arts of the University of Porto, with a dissertation entitled A Modernidade Romântica: uma leitura comparativa dos poetas Sophia de Mello Breyner Andresen e John Keats. Research areas: narratology; Romantic studies. Publications: (2008) Introduction and translation of Karlheinz Stierle, Existe Uma Linguagem Poética?, seguido de Obra e Intertextualidade, Famalicão, Quasi/Série Quasar; (2008) Articles «John Keats» and «Romantismo», for Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português (ed. Fernando Cabral Martins), Lisboa, Caminho (with Ana Luísa Amaral); (2013) Translation of Ernst Bloch, “Perspectiva Filosófica sobre o Romance Policial”, in Ficção Policial: Antologia de Ensaios Teórico-Críticos, Org. Maria de Lurdes Sampaio e Gonçalo Vilas-Boas, Porto, ILCML/Afrontamento, 2013; (2013) “And the Year is Zero: As Histórias Perdidas de GB84, de David Peace”, revista eLyra, #2; (2014) “Como se quatro olhos fossem uma luz: fantasias visuais e integração conceptual em As Ondas e Lucialima” in Cadernos de Literatura Comparada, #29.

Research Group: Intersexualities

Sandra Marques

Sandra Marques - ILCMLSandra Marques is a doctorate in Literary, Cultural and Interartistic Studies – Literature and Culture – Comparative Studies by the Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto (2018). Her thesis entitled Literary voices in (post-)colonial times: feminine modulations counterpoints seeks to compare the coloniser and the colonised points of view through a corpus of women writers with the aim of making more plural and diverse the (post)colonial perspectives. The processes of memory and forgetfulness and the way Literature helps History were taken into account. It was also considered important to think about the colonisation and the decolonisation process as having promoted exilic experiences. In 2009, she had also concluded her Master in the Literary, Cultural and Interart Studies, variant of Portuguese Literature and Literatures in Portuguese.

Professional Category: Post-doctoral studies: doctoral degree

Main areas of research:  

  • Comparative Literature;
  • PortuguesesLiterature;
  • African Literature;
  • (Post-)Colonialism.

Research Group: Intertransculturalities

E-mail: sandragmarques@gmail.com

ORCID: 0000-0001-6537-7966

CIÊNCIA ID:

Selected publications:

Sofia de Melo Araújo

  • ILCMLSofia de Melo Araújo (b. 1982). Guest Professor at the School of Education – Instituto Politécnico do Porto. Teacher at University of Porto. Researcher at CETAPS, and collaborator at CITCEM and ILC-Margarida Losa. PhD in Anglo-American Studies – Literature, Faculty of Arts, University of Porto (2013), on an FCT merit grant. Author: Ética e Literatura: Um Estudo a Partir de Romances de Iris Murdoch (1958-70),Porto: CITCEM, 2016. Co-editor: LIMA, Isabel Pires de, Isabel Ponce Leão, Luís Adão da Fonseca, Sérgio Lira, and Sofia de Melo Araújo (org.) (2018),Ética e Política na Obra de Agustina Bessa-Luís, Porto: Fundação Engenheiro António de Almeida; OLSSON, Anna, Fátima Vieira and Sofia de Melo Araújo (eds.) (2016), Eursafe 2016- Food Futures – Ethics, Science & Culture, Wageningen: Wageningen Academic Publishers and ARAÚJO, Sofia de Melo e Fátima Vieira (org.) (2011), Iris Murdoch, Novelist meets Philosopher, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing

Professional Category: Guest Professor at Escola Superior de Educação – PPorto. Teacher at University of Porto. Researcher at CETAPS, and collaborator at CITCEM and ILC-Margarida Losa

Main areas of research:

  • Ethics and Literature;
  • Ethical Turn;
  • Contemporary Literature;
  • Education and Literature;
  • Utopian Studies.

Research Group: Intertransculturalities

E-mail: sofiademeloaraujo@hotmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3117-9715

Selected publications:

  • ARAÚJO, Sofia de Melo (2018), “Uma dose mais elevada de pretexto criminoso”: Eugénia e Silvina, de Agustina Bessa-Luís”, in LIMA, Isabel Pires de et al. (coord), Ética e Literatura na Obra de Agustina Bessa-Luís, Porto: Fundação Engenheiro António de Almeida, pp. 199-205.
  • ARAÚJO, Sofia de Melo (2017), “”Em cada rua há uma esquina”: os ângulos de Enid Blyton em House-at-the-corner”, in Cadernos da Biblioteca Nacional, Lisbon: Biblioteca Nacional de Portugal, pp. 45-56.
  • ARAÚJO, Sofia de Melo et al (2017), “Teachers’ perceptions of ‘need’ in EAP and ICLHE contexts”, in J. Valcke & R. Wilkinson (eds.), Integrating Content and Language in Higher Education: Perspectives on Professional Practice. Selected Papers from the IV International Conference Integrating Content and Language in Higher Education 2015, Frankfurt: Peter Lang, pp 59-76
  • ARAÚJO, Sofia de Melo (2017), “O mundo já está a acabar? E.M. Forster discute Whatsapp, Skype e Questia, ou uma leitura de ‘The Machine stops’ (1909)”, in EIRAS, Pedro (org.) (2017), Libretos Materiais para o Fim do Mundo 8, Junho de 2017, available at http://ilcml.com/wp-content/uploads/2015/07/Libreto-8-1.pdf
  • ARAÚJO, Sofia de Melo (2016), “”something a little bit ‘tasty'” George Orwell, food, politics, and empathy”, in OLSSON, Anna, Fátima Vieira, and Sofia de Melo Araújo (eds.) (2016), Eursafe 2016- Food Futures – Ethics, Science & Culture, Wageningen: Wageningen Academic Publishers, pp. 215-218.
  • ARAÚJO, Sofia de Melo (2016), “Romances de Cordel para Intelectuais? Narratividade na Ficção de Iris Murdoch, Filósofa”, in FERREIRA, Maria Luísa Ribeiro and Fernanda Henriques (coord.) (2016), Marginalidade e Alternativa vinte e seis filósofas para o século XXI, Lisbon: Edições Colibri, pp. 211-218.